Är det nödvändigt att spara deklarationen från Skatteverket?

Uppdaterat: 7 maj 2021

Igår var sista dagen att deklarera och varje år vid den här tiden ställer sig många samma fråga: Behöver man spara deklarationen efter att man har deklarerat? Att slänga papper från myndigheter kan för många kännas fel. Du kanske på ren rutin lägger "viktiga" papper på hög hemma? Och så blir de liggande år efter år för att samla damm. Låt oss reda ut vad som gäller en gång för alla!

Som regel kan man säga att allt underlag till din deklaration behöver du spara under sex år, eftersom Skatteverket kan begära att få ta del av underlaget. Varför just sex år? Det handlar om att omprövning av beslutet kan ske absolut senast sex år efteråt. Det här gäller alltså privatpersoner, så om du har företag behöver du ta hänsyn till andra bestämmelser.


MEN... Det betyder inte att du behöver spara varken deklarationen eller annat underlag i fysisk form hemma hos dig själv. Idag deklarerar de flesta privatpersoner via Skatteverkets app eller e-tjänst så du behöver ingen papperskopia för att deklarera. Och allt underlag som du skickat in till Skatteverket lagras digitalt hos dem. Jippi! En av de positiva effekterna med att leva i vårt moderna digitala samhälle.


När jag frågade några olika personer över 45 år om de hade sparat på sina gamla deklarationer visade de sig att de flesta faktiskt hade sparat dem i fysisk form. Alla visste att Skatteverket idag lagrar informationen, men ändå kände alla mer eller mindre motstånd till att slänga pappers-kopian de fått på brevlådan. "Men förr vad det ju inte så..." fick jag till svar. Följt av att man ville ha informationen lättillgänglig om Skatteverket skulle ta kontakt. Det blev för mig uppenbart hur djupt rotat det är inom oss att fysiska papper ger en känsla av kontroll och trygghet. Att man genom att spara på dessa papper känner sig som en ansvarsfull medborgare.


SJÄLVKLART ska du som trivs med att hålla fast vid papper, och som inte vill utmana ditt invanda mönster, spara på deklarationen i fysisk form. Det är inget fel i det. Men om du vill bli fri från pappershögar där hemma så passar jag på att ge dig några värdefulla tips.


Så här digitaliserar du dig och därmed undviker fylla på hemmet med fler deklarationspapper:


Använd appen Kivra

Alla borde skaffa Kivra! En digital brevlåda dit posten kommer istället för att läggas i din fysiska brevlåda. Om du har Kivra är det hit Skatteverket skickar din deklaration. Där finns den automatiskt sparad digitalt, och om du skulle behöva skriva ut deklarationen är det busenkelt!


Skapa en digital mapp för viktiga papper

Om du har gammalt deklarationsunderlag som inte finns lagrat digitalt hos Skatteverket, och fortfarande behövs sparas, kan du fotografera eller scanna in det och spara digitalt. Jag rekommenderar dig att spara det i en särskild mapp på din mejl. Då finns det alltid lätttillgängligt att få tag på om du mot förmodan skulle behöva det.


Lita inte på mig!

När det gäller just papper brukar jag slutligen alltid råda till att själv kolla upp vad som gäller genom att kontakta det företag eller myndighet som pappret skickats ifrån. Du ska alltid vara en kritisk källgranskare när du tar emot information i andra hand. Så även om jag är professionell rensningscoach, lita inte på mig heller!


När du själv gör en aktiv handling för att försäkra dig om vad som gäller kommer du känna dig helt trygg. Du kommer då kunna släppa taget om papperna utan minska tveksamhet i kroppen. Det kommer kännas så befriande att kunna ta ett självsäkert beslut! Det är så du också lägger grunden för en ny modern vana för hur du hanterar papper i framtiden.


Gör så här:

Gå till Skatteverket hemsida och logga in. Tryck dig vidare till ”deklaration” och ”tidigare kvittenser”. Här kan du se vilket deklarationsunderlag och från vilka år som finns sparade digitalt. Här kan du även läsa om Skatteverkets rättsliga vägledning.

Släng den fysiska deklarationen

Men innan du gör det, tänk på att deklarationen innehåller förutom information om dina inkomster även ditt namn, adress och personnummer. Skydda dina personuppgifter genom att riva eller strimla papperna innan du slänger dem. Papper utan klister (kuvert har exempelvis klister) kan återvinnas så släng dem till tidnings-/pappersåtervinningen för att värna om miljön.


Hoppas det här inlägget hjälpte dig att i framtiden göra ett aktivt val om du vill spara eller kasta deklarationen - så att du slipper helt onödiga papper i hemmet. Jag hoppas även att du nu inväntar en rejäl skatteåterbäring! Visst är det underbart med lite extra klirr i kassan innan semestern? Ka-tjiiing!💰


1 657 visningar0 kommentarer