Rensa efter utmattning - det ger energi till både dig och ditt hem

Uppdaterat: 23 juli 2021


I min roll som rensningscoach blir jag ofta kontaktad av människor som är eller har varit sjukskrivna i utmattning. Många berättar att det under lång tid inte funnits en chans att prioritera hemmet. Man orkade inte bry sig. Man tappade kontrollen. Många berättar också att man inte bjudit hem familj och vänner under lång tid, för att man skäms. Man kan inte identifiera sig med det stökiga hemmet man numera bor i. Obalansen inom en, det intre kaoset, har skapat ett yttre kaos i hemmet. Man längtar efter att få ordning och få kontroll på hemmet igen, man vill tillbaka till hur det såg ut och var innan. Man vill börja leva igen!


Rensningen kan bli din gratisterapi

Jag tror överlag att mindre saker, färre intryck, är viktigt för att hemmet ska bli en plats för återhämtning. Därför ska du rensa. Det är ett sätt att bli medveten om hur allt som finns omkring dig påverkar din energi. Och ett effektivt sätt att tömma hemmet på energitjuvar.

När vi gör det fint runt omkring oss påverkar det också hur vi känner oss.


Att rensa bort ett visst fysiskt föremål kan också ses som en symbolisk handling för att även rensa bort det saken förknippas med; en ovana, krav på prestation, stress, en viss aktivitet du inte trivs med eller en person som inte gör dig att påminnas om.


Rensningen kan vara din självhjälp, att rent fysiskt ta tag i sitt hem kan stärka och ge kraft. Du får känna att du är på väg åt rätt håll.


Det absolut viktigaste om du vill pröva rensningens terapi är att du befinner dig i en fas där du är redo. Och det kan bara du själv avgöra.


Här är sex råd om du vill pröva rensningens magi efter en tids sjukdom:


Tillåt rensningen att träna dig i tålamod och hållbar livsstil

Piska inte dig själv för hårt! Har du bara viljan kommer du ta dig dit du vill, kanske bara på ett annat sätt än vad du är van vid. En mer hållbar väg. Träna på att vara i processen. Att ha tålamod. Att det får ta tid. Sätt inte ett slutdatum när du ska vara färdig, utan kanske är det din känsla och lust som ska styra? Kanske kan det få ta den tid som det tar? Se rensningen som en process där du får träna acceptans. Att vara i varje steg. För precis som att återhämta sig från en sjukdom tar det tid att rensa och att återställa ordningen i hemmet. Så även om slutmålet är ordning i hela hemmet så är det viktigt för dig att bryta ner processen i små steg, och fokuserar du fullt ut på att nå varje delmål. Och inte minst att stanna upp och glädjas åt varje liten framgång.


Blicka framåt

Många kunder jag träffat säger att de vill tillbaka till hur det var innan de blev sjuka. Alltså hemmet ska se ut som innan och man själv vill fungera som man gjorde innan sjukdomen. Mitt råd är att inte sträva efter att komma tillbaka - utan snarare blicka framåt. Börja där du står idag. Annars är risken att du aldrig känner dig nöjd eller tillfreds med ditt hem och liv. Det är okej att vara trött och det är okej att inte orka med sitt hem. Jag tror att när du accepterar vart du står idag kan du också påbörja förändra. - och samtidigt känna dig nöjd. Vad orkar du med nu? Hur behöver du utforma ditt hem för att ge dig nödvändig återhämtning? Hur kan ditt hem underlätta ditt liv som det ser ut idag?


Ta tid till reflektion innan du sätter igång

För att undvika att rensningen inte blir förknippat med krav och prestation är det viktigt att du formulerar en målbild för dig själv. Vad är det viktiga med att rensa? Vad längtar du efter? Vilken känsla vill du mötas av när du kliver in i dina rum? Vad är det du behöver mer och mindre av i ditt hem och liv? Värdefulla frågor att reflektera kring för att bygga en hållbar livsstil. Glöm inte att även själva resan är en viktig del av målet. Hur vill du genomföra din rensning? Hur vill du se tillbaka och minnas själva rensningsprocessen?


Rensa med känsla - låt inte dina tankar styra dig

Det kanske är viktigare än nånsin att just känna efter när du rensar, efter en tids sjukdom. Gå mer på känsla än att tänka allt för mycket. Genom att vidröra en sak, stanna upp, och fungera på vad du faktiskt känner kan du utforska hur sakerna runt omkring dig påverkar dig, och inte minst lära dig lyssna till din inre röst. Kanske känner du ingenting, kanske känner du hur mycket som helst. Var tillåtande och lyssna till vad dina känslor förmedlar till dig.


Ta hjälp!

Ensam är inte stark. Och det behöver inte vara du som tar allt ansvar. Det här skriver jag inte för att vara elak utan för att jag vet att så är fallet för de flesta ambitiösa människor som svävat nära eller "gått in i väggen" (inklusive mig själv). När det kommer till att rensa så är det delvis slitsamt, kanske fysiskt men framförallt mentalt. Ta hjälp! På de sätt du kan för att underlätta för dig själv. Våga släppa in andra i ditt hem och i dina tankar och känslor.


Rensa även bort andra energitjuvar ur ditt liv

Att vara noggrann med vad du vill ska få uppta din tid och vad som ger och tar energi tror jag är hemligheten till att må bra och leva hållbart. Så när jag rekommenderar rensning efter en tids sjukdom kan jag inte undgå att även råda till att blicka utanför hemmet. Du vet säkert redan vilka människor som tar mer energi än vad de ger. Vad som inte känns rätt att göra eller ägna sig åt, men som du gjort ändå. Samla mod till dig och rensa även här!



Anmäl dig till min GRATIS MINIKURS så får du tips och råd om hur du rensar med känsla, samt min rensningsguide med checklistor för att steg för steg rensa hela ditt hem.